Aș putea spune că de fapt suferă de invidie. Conform unui studiu făcut public în octombrie 2018 având la baza o cercetare pe un eșantion de 500 de persoane din mediul urban cu vârste cuprinse intre 18 și 64 de ani în România 80% din populație este invidioasă pe realizările, capacitățile, posesiunile materiale ale altei persoane resimțind asta că o stare emoțională negativă. Invidia se manifestă în general în context profesional mai mult la bărbați și cu referire la stilul de viață mai mult la femei. Invidia poate fi malignă ( dorește răul celui pe care îl invidiază) sau benignă (constructivă prin creșterea obiectivelor de atins). Doar 21% dintre români se preocupă de cum pot face să aibă la fel de mult succes precum persoana pe care o invidiază, aceștia fiind bărbați tineri și cei care studiază. Persoanele cu venituri mici și studii primare sau medii sunt mai înclinate către invidia de tip malign, ele manifestând disconfort și ostilitate în prezența persoanelor invidiate. Tot studiul explică situația acestor persoane care nu au energie pentru a-și stabili obiective înalte fapt care perpetuează încasarea veniturilor mici. Cu cât veniturile cresc și diferența între invidios și cel invidiat este mai mică cu atât scade sentimentul de invidie. Femeile sunt invidioase pe hainele celorlați iar bărbații pe mașinile lor. Alte motive de invidie sunt: vacanțele, posesiunile materiale, succesele copiilor la școală. Cei care folosesc rețelele de socializare sunt mai predispuși spre a dezvolta stări de invidie. Cu toate că românii consideră că invidia este un lucru profund malefic care duce la afecțiuni psihologice cronice totuși tot ei susțin că asta ne definește în proporție de 23%. Principalul proverb care ne caracterizează este: să moară și capra vecinului( să moară și vecinul) iar poveștile fundamentale din tradiția noastră sunt : Capra cu trei iezi - despre suspiciune, precauție, familie, dragoste maternă, dăruire și răzbunare, Sarea-n bucate, Miorița- despre blazare, ideea că nu poți schimba nimic, Păcală- țăranul șmecheraș care se descurcă în orice situație și Punguța cu doi bani care este despre lăcomie, egoism și invidie.
Concluziile studiului arată că invidia este un lucru rău care duce la lipsa unei coeziuni sociale, nepăsarea fată de cei din jurul nostru, neîncrederea în sine, nevoia de imagine, delăsarea, lenea și lasă că merge și așa.
Analiza se încheie astfel:
„Invidia e monstrulețul din interiorul tău care iese la suprafață când vrei să te răzbuni pe cineva”